Banksterzy tracą żywicieli

W Wielkiej Brytanii rośnie liczba rozczarowanych klientów dużych banków, którzy rezygnują z ich usług. Wycofują z nich swoje pieniądze i lokują w małych bankach spółdzielczych, towarzystwach oszczędnościowo-pożyczkowych i uniach kredytowych.

Jak informuje Polska Agencja Prasowa za tygodnikiem „Observer”, z danych grupy Move Your Money UK wynika, że zjawisko przechodzenia klientów z dużych banków do mniejszych instytucji finansowych nasiliło się w zeszłym tygodniu po ujawnieniu nadużyć w Barclays Banku i awarii bankomatów w sieci RBS. Klienci RBS, NatWest i Ulster Bank przez siedem dni nie mieli dostępu do swoich kont.

Wpływ na ten trend mają też względy etyczne. Duża liczba klientów jest oburzona tym, że szefowie banków, jak np. Fred Godwin (RBS) czy Bob Diamond (Barclays), którzy odeszli z funkcji w atmosferze skandalu, dostają wielomilionowe odprawy. W przypadku Diamonda mówi się o 17 mln funtów.

Skala zjawiska jest zaskakująco duża. Stosunkowo mało znany Charity Bank, który inwestuje pieniądze depozytariuszy w pożyczki dla organizacji dobroczynnych, odnotował z tygodnia na tydzień przyrost depozytów o 200 proc. Ecology Bank, inwestujący w projekty ochrony środowiska –  o 266 proc. Niewielki Triodos Bank z Bristolu, którego filozofia wyklucza krótkoterminową spekulację, także został zasypany wnioskami o otwarcie konta.

Rośnie również popularność unii kredytowych, niedużych instytucji finansowych inwestujących pieniądze w lokalną gospodarkę. Wzrost zgłoszeń, które odnotowały związki, wynosi od 20 do 300 proc. Coraz prężniej działa również bank spółdzielczy Co-op Bank, w którym liczba zgłoszeń w ubiegłym tygodniu wzrosła o 25 proc.

Move Your Money UK ocenia, że od początku 2012 r. ok. 500 tys. klientów dużych banków (ok. 80 tys. miesięcznie), których renoma najbardziej ucierpiała w wyniku finansowego kryzysu ostatnich lat, przeniosło swoje konta do mniejszych banków.

Rzecznik ds. finansów opozycyjnej Partii Pracy, Ed Balls, zaapelował do rządu, by wprowadził ułatwienia w przenoszeniu kont z jednego banku do drugiego. W jego opinii przysłużyłoby się to konkurencyjności sektora usług finansowych i zwiększyłoby zakres wyboru dla konsumentów.

Nowy Obywatel

źródło: nowyobywatel.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *